Van Arequipa naar Coporaque - Reisverslag uit Coporaque, Peru van Nancy Rademaker - WaarBenJij.nu Van Arequipa naar Coporaque - Reisverslag uit Coporaque, Peru van Nancy Rademaker - WaarBenJij.nu

Van Arequipa naar Coporaque

Blijf op de hoogte en volg Nancy

31 Augustus 2017 | Peru, Coporaque

Om acht uur gingen we met een busje met 15 personen op weg naar het noorden, in de richting van de Cola Canyon. Luis was onze gids en vertelde veel over de Peruviaanse maatschappij en over de verschillende buurten van Arequipa. Toen we de stad eenmaal uit waren, ging het al snel omhoog en algauw zagen we de eerste vicunias, een soort kleine lama die altijd bruin is en in het wild leeft. Later zagen we ook lama's en alpaca's, die worden gebied. Het verschil is onder andere dat de lama altijd de staart omhoog heeft, de alpaca juist naar beneden, de lama heeft geen vacht op zijn hoofd en de alpaca wel en tenslotte is de lama meestal ook wat groter. Er zijn 82 verschillende soorten lama's/alpaca's, maar de precieze verschillen kennen enkel de herders. De licht werd steeds immer en dat voelden we echt wel, zeker toen we een pas van 4910m over gingen. Maar Luis had een mooi middeltje, Florita, een soort aromatische olie die je aan de binnenkant van je handen gedruppeld kreeg en dan moest je zacht wrijven en je handen voor je neus houden en diep inademen. Goed tegen hoofdpijn, sinusitis en hoogteziekte! We zagen ook nog een soort konijnen met lange staarten, Andes-eenden en watervogels. Rond half twee waren we in Chivay en werden we opgehaald door locals uit Coporaque die ons naar hun huis brachten. Daar lunchen we en hebben we ook onze kamer (met badkamer!)
Na de lunch gingen we met de vader des huizes, Chocolate, een mooie wandeling maken: eerst naar het plein en de kerk (erg beschadigd door de aardbeving van augustus vorig jaar), daarna daalden we af langs terrassen en landbouwgronden, tot we bij warmwaterbronnen kwamen. Daar hebben we heerlijk in water van 42 graden gezeten en iets over vijven gingen we terug. Gelukkig hadden we voor de variant met de taxi gekozen, want elke inspanning op deze hoogte van 3570m is gelijk erg heftig.
Rond half zeven kregen we onze avondmaaltijd voorgeschoteld, kip in sinaasappelsap gebraden met puree, rijst en broccoli en als toetje warme appel in een gelei met kruidnagel. Na een zeer vermoeiende dag gingen we om half negen slapen! We kregen een kruik mee en we hadden het gelukkig niet koud (hoewel het maar een graad of zeven was), want we hadden VIER zware dekens op ons liggen!