Dag Drie in de jungle - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Nancy Rademaker - WaarBenJij.nu Dag Drie in de jungle - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Nancy Rademaker - WaarBenJij.nu

Dag Drie in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Nancy

15 September 2017 | Peru, Puerto Maldonado

Om half vijf op, vijf uur ontbijt en om half zes op pad. Kwartiertje lopen naar de boot, daarna tien minuten varen en toen weer aan land. Dat was nog een uitdaging, want de rivier was de afgelopen dagen snel gestegen maar nu weer hevig gezakt, dus het was één en al modder. De bestuurder van de boot en onze gids maakten een soort trappetje en na een kwartiertje konden we dan toch aan land. Nog zo'n 40 minuten lopen en toen waren we bij de 'Clay lick', een kleiwand vol zouten en mineralen waar papegaaien massaal aan zaten te likken. Ze hebben dat nodig om hun maag te beschermen tegen alle giftige stoffen in het fruit dat ze eten. Er zaten wel 100 licht- en donkergroene exemplaren en ze maakten een hele kabaal, erg indrukwekkend! Na zo'n drie kwartier verlieten ze die plek weer en toen was het wachten op de ara's. Die kwamen vrij snel, maar bleven in de hoge bomen zitten. We bleven nog anderhalf uur geduldig wachten, maar toen een hier ze afschrik besloot de gids dat het tijd was om terug te gaan. Hij legde eerst nog uit welke soorten we allemaal hadden gezien en gelukkig dat Marcel de kleiwand in de gaten had blijven houden, want ze kwamen er tóch heen! Wat een schouwspel, die prachtige veelkleurige vogels bij elkaar op die wand! Voldaan liepen we het hele eind terug, weer met de boot naar de steiger van het hotel. Nog een wandeling van een kwartier en rond kwart over twaalf konden we lekker douchen en om één uur eten. Daarna siësta tot half vier en toen weer op pad, dit keer naar een boerderij annex botanische tuin aan de overkant van de rivier. Onze gids Jarrinson vertelde alles over de boerderij: de gewassen (veel soorten fruit en noten) en over hoe de eenzame boer leeft en op een ecologisch verantwoorde manier boert. Hij toonde ons ook nog een nest met een joekel van een tarantula erin! Tegen kwart voor zes waren we weer terug en dronken we nog gezellig wat met de test van de groep (Britten en Australiërs), vooral met Tom en Charmian uit Kent hebben we echt veel gelachen. Ook na het diner met z'n allen cocktails gedronken en tegen tienen naar bed, morgen een lange dag!

• 16 September 2017 - 07:42

Mieke:

Ik lees alle verslagen. Ben door werk en andere dingen niet steeds in staat om te reageren maar wil toch even zeggen dat ik enorm meegeniet op die manier. We hebben een week nodig om alle foto's te bekijken en alle belevenissen live te delen. Wat een prachtige reis zeg!! Wow. Dikke kus xxxxx