Van Nazca naar Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Nancy Rademaker - WaarBenJij.nu Van Nazca naar Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Nancy Rademaker - WaarBenJij.nu

Van Nazca naar Arequipa

Blijf op de hoogte en volg Nancy

28 Augustus 2017 | Peru, Arequipa

Om zes uur op en om half zeven ontbijt, want stipt om zeven uur stond de taxi er om ons naar de luchthaven te brengen. We logeren in een soort ecolodge en bij het ontbijt hadden we allemaal zelfgemaakte soorten kan, lekker brood en vers ananassap.
Op het luchthaven van Nazca moesten we tot acht uur wachten en toen gingen we met het grootste vliegtuig (12 personen!) De licht in voor een vlucht over de wereldberoemde Nazaca-lijnen, zeer indrukwekkend! De mevrouw naast mij in het vliegtuig heeft alleen de binnenkant van haar kotszakje gezien, wij hielden het gelukkig beter uit. Het was ook wel een uitdaging voor het lichaam, al die bochten die werden gemaakt om ervoor te zorgen dat iedereen alles goed kon zien! We zagen een twaalftal figuren, sommigen meer dan 100m in lengte en het hele gebied barst van de lijnen en geometrische figuren waarvan de exacte betekenis nog steeds niet is achterhaald.
Na de vlucht van 35 minuten werden we weer opgehaald en teruggebracht naar Casa Wasipunko. Daar dronken we zalig koffie in de tuin en genoten wat van de relatieve rust (de generator voor de waterput stond aan) in de tuin. Rond half twee kregen we een zalige lunch met avocado als voorgerecht en pasta met zelfgemaakte tomatensaus en gele vruchtjes als hoofdgerecht. Om half drie werden we opgehaald door Luis, die ons een fijne middag bezorgde met een leuke tour. Eerste stop was Paradones, een Inca-ruïne, daarna naar een uitkijkpunt op een aantal Nazcalijnen (wol, een naald en een weefgetouw). Vervolgens het ingenieuze systeem van aquaducten gebouwd door de Inca's en tot slot een bezoek aan twee ambachten: keramiek en textiel. We zaten ook nog de hoogste zandduin ter wereld: 2080m! Rond vijven waren we terug in Case Wasipunko en daar waren we getuige van de traditionele Inca-bereising van ons avondmaal: hete stenen op de grond, daarop kip in bladeren gewikkeld en gemarineerd varkensvlees, vervolgens weer stenen, aardappels en bestaat, palmbladeren, maïs, boontjes en andere groenten in bladeren gewikkeld, daarna verdeel kruiden uit de tuin en tenslotte een natte doek en een groot stuk dik plastic, waarna alles werd dichtgeschept met zand. Na dit spektakel aanschouwd te hebben, hebben we alles ingepakt en even lekker een drankje gedaan.
Vervolgens met een heel gezelschap Australiërs en Nieuw-Zeelanders alles lekker opgegeten, om negen uur opgehaald en om tien uur met een luxe nachtbus naar Arequipa!

• 29 Augustus 2017 - 17:22

Mieke:

Hey Nens, wat heerlijk om je dagverslagen te lezen. Zo kan het thuisfront meegenieten.
    Mag ik zeggen dat ik op een goeie manier jaloers ben? Het klinkt zo geweldig. Je rolt van het ene avontuur in het andere. Leuk hoor! Kus x